راه اندازی گرید ملی با ایجاد 9 ابر رایانه در کشور

ابررایانه با ظرفیت هر ابررایانه دو ترافلاپس در 9 منطقه کشور در حال راه‌اندازی است که با تکمیل شدن این دو ابریارانه و اضافه شدن دو ابررایانه دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر و صنعتی اصفهان، گرید ملی راه‌اندازی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویانان یران(ایسنا)، طرح ابررایانه ملی ایران یکی از موفقیت‌آمیز‌ترین و بزرگترین طرح‌های اجرا شده در حوزه فن‌آوری اطلاعات در جمهوری اسلامی ایران به حساب می‌آید.

سال گذشته دو ابررایانه ملی در دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر و صنعتی اصفهان رونمایی شد که به گفته معاون علمی و فناوری رییس جمهوری طرح کلان ابررایانه و گرید ملی ایران با اعتباری معادل 80 میلیارد ریال از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در اسفندماه سال 87 طراحی و راه اندازی شده است و این طرح پس از ظرفیت سنجی دانشگاه‌ها به دانشگاه صنعتی امیرکبیر و صنعتی اصفهان واگذار شد.

به گفته‌ سلطان‌خواه، عملیات اجرایی ساخت این ابررایانه‌ها حداقل 22 ماه طول کشید که با مشارکت دانشکده‌های برق و کامپیوتر با وجود تحریم‌ها علیه ایران انجام شد. با قرار دادن 60 نرم‌افزار بر روی سامانه‌های ابررایانه‌ها در نهایت در بهمن ماه سال 89 تست‌های نهایی به پایان رسید.

حداکثر توان نامی پردازشی ابررایانه امیرکبیر دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حدود 89 ترافلاپس یعنی 89 هزار میلیارد عملیات در ثانیه و حداکثر توان نامی پردازش ابررایانه شیخ بهایی در دانشگاه صنعتی اصفهان در حدود 66 ترافلاپس یعنی 66 هزار میلیارد عملیات در ثانیه است.

حافظه این دو ابررایانه بیش از 7 هزار و 552 گیگابایت است؛ حافظه‌ اختصاصی ذخیره‌سازی داده‌ها بیش از 30 هزار گیگابایت و سرعت شبکه ارتباطی محاسباتی بیش از 40 مگابیت بر ثانیه است.

هر کدام از این ابررایانه‌ها جزو 500 ابررایانه برتر موجود در دنیا هستند که نام ایران را در زمره‌ کشورهای سازنده‌ی ابررایانه‌ها قرار می‌دهند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد