مخچه الکترونیک برای موش های سایبرگ


رویای بشر برای ارتباط میان مغز و ماشین کم کم در حال محقق شدن است. یک گروه محققان پزشکی توانسته اند کار بخش کوچکی از مخچه را شبیه سازی کنند. آنها توانسته اند یک مخچه الکترونیکی بسازند که پالس های حسی را از مغز دریافت کرده، آنها را تحلیل، و به بخش های دیگر مغز ارسال می کند.


این دستگاه هم اکنون در مغز موش های آزمایشگاهی کار می کند و توانسته برخی عملکردهای از دست رفته را به آنها برگرداند. هر چند این یک آزمایش بسیار محدود است اما یک نکته بزرگ را اثبات می کند: اینکه امکان ارتباط مستقیم مغز با ماشین وجود دارد. اینکه امکان دریافت اطلاعات از مغز، تحلیل توسط ماشین و بازگرداندن نتیجه به مغز یک واقعیت است. و می توانیم در آینده منتظر پیشرفت های بزرگی در این مورد باشیم. 

آزمایش انجام شده بسیار ساده و اولیه بوده است و رفلکس پلک زدن را در موش تحریک می کرده است. به این صورت که یک چیپ الکترونیک به مغز متصل و اطلاعات مربوط به بخش شنوایی موش را دریافت می کرده است. هر زمان که موش «صدایی» را می شنیده، این چیپ دستور پلک زدن را صادر می کرده است. (دریافت دستور از بخش شنوایی و تبدیل آنها به رفلکس پلک زدن توسط چیپ الکترونیکی) آنها برای اینکه از صحت کار چیپ الکترونی شان اطمینان داشته باشند مخچه واقعی موش ها را با مواد بی حسی از کار می انداخته اند. 

این یک قدم اولیه است. در مرحله بعد هدف توسعه این چیپ هوشمند است تا بتواند بخش های بزرگ تری از مخچه را مدل سازی کند و حرکات بیشتری را یاد بگیرد. حالا که واقعا موش سایبرگ درست شده است، می توانیم یک گام خودمان را هم به «انسان ماشینی» نزدیک تر ببینیم. تصورش را بکنید بتوانیم یک حافظه اضافی برای خودمان نصب کنیم یا چند چشم اضافه داشته باشیم! 


منبع : نارنجی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد