تفاوت‌های فن‌آوری TN با IPS در مانیتورها

مانیتورهایی که امروزه در بازار مشاهده می‌کنید جدا از سیستم نور آن که LED باشد یا فلوروسنت، از فن‌آوری ساخت TN یا IPS بهره می‌برند.

به گزارش بخش خبر شبکه فن آوری اطلاعات ایران از ایسنا، فن‌آوری TN به سبب هزینه تمام شده اندک آن نسبت به فن‌آوری IPS به‌صورت عمومی در بیش‌تر صفحه نمایش‌ها به کار می‌رود. در مقابل فن‌آوری IPS به دلیل هزینه بالاتر در کاربردهای حرفه‌یی مورد استفاده قرار می‌گیرد. IPSها به دلیل داشتن زاویه دید بالاتر نسبت به TN و همچنین نمایش مقدار رنگ بیش‌تر مورد علاقه گرافیست‌ها هستند.

همین تفاوت رنگ و عدم نمایش تمامی این چند میلیون رنگ سبب شده است که در گرافیک و صنعت چاپ تصاویری که گرافیست بر روی صفحه نمایش خود می‌بیند با آن تصویری که در مرحله آخر به چاپ می‌رسد متفاوت باشد. البته مانیتورهای قدیمی CRT این مشکل رنگ را نداشتند و تمامی این چند میلیون رنگ را به خوبی نمایش می‌دادند اما فرد با کار کردن زیاد با این نمایشگرها باید با چشمان خود خداحافظی می کرد.

تنها مزیت نمایشگرهای TN زمان پاسخگویی نسبتا بالای آن‌ها است که سبب می‌شود آن ها را مناسب کاربردهای بازی کند. پنل‌های IPS یا In-Plane Switching توسط هیتاچی معرفی شدند.

این پنل‌ها دو مشکل اصلی پنل‌های TN را مرتفع کردند و آن دو مشکل چیزی نبود جز زاویه دید و عمق رنگ. همانطور که اکثر شما در مانیتورهای معمول در بازار مشاهده کرده‌اید، پنل‌های TN از زاویه دید خوبی بهره نمی‌برند و با حرکت به هر دو سمت مانیتور و بالا و پایین تصاویر تغییر می‌کند و رنگ‌ها بهم ریخته دیده می‌شوند.

اما در IPSها برخلاف انواع TN که به صورت موازی در حرکت هستند، مولکول‌های کریستال مایع بصورت عمودی جا به جا می‌شوند که حرکت آن‌ها به این شکل باعث بیش‌تر شدن زاویه دید و نمایش بهتر و طبیعی‌تر رنگ‌ها می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد